Het is fijn om naast de cursussen of consulten ook zelf wat te kunnen lezen over verschillende onderwerpen. Er zijn heel veel boeken om uit te kiezen, ik deel hier graag de boeken die ik vaak gebruik:

Mindfulness:
De zeven geheimen van de schildpad van Aljoscha long en Ronals Schweppe
Dit vond ik een heel leuk boek om te lezen. De ondertitel is: geborgenheid vinden in jezelf. Iets waar veel mensen bewust of onbewust naar opzoek zijn. Door kalmte, volharding en vredelievendheid laat de schildpad zich niet uit haar evenwicht brengen. Iets waar wij in onze dagelijks ratrace profijt van kunnen hebben.
van Tich Nat Ha¬† ht bedoeld als mindfulness boek, maar alle lessen die beschreven worden laten zien hoe je in de praktijk kunt leven vanuit wijsheid. Niet gemakkelijk om altijd te kiezen voor het “goede”. Een inspirerend voorbeeld ook in deze tijd.

Ieder stap is vrede van Tich Nhat Hahn
Eigenlijk zijn alle boeken van Tich Nhat Hanh heel inspirerend. Er zijn ook veel filmpjes van hem op you tube, ook fijn om te bekijken. Hij is iemand die in simpele bewoordingen de essentie van de Boeddhistische leer kan uitleggen en kan vertalen naar voorbeelden en toepassingen in het dagelijkse leven.
Mijn favoriete oefening tijdens het mediteren:
Ik adem in en komt tot rust
Ik adem uit en glimlach.
Dit is eigenlijk maar de helft van de oefening, maar voor mij is dit genoeg.

De kracht van het NU door Eckhart Tolle
Ook van Eckhart Tolle zijn veel filmpjes op You Tube, erg grappig vaak maar ook heel inspirerend om naar te kijken. Als ik het alleen al omdat hij de tijd neemt om te antwoorden.
Hij laat als het ware het antwoord ontstaan, iets waar we meer tijd aan zouden mogen besteden in onze dagelijkse gesprekken.

Kantelpunten van Joan Halifax
de meeste boeken en ook de meeste leermeesters zijn mannen, fijn om een vrouwelijke leraar te ontdekken. Zij schrijft over hoe onze grootste beproevingen de meest waardevolle bronnen van wijsheid kunnen worden en hoe we door de kracht van compassie lijden kunnen transformeren. Hier komen nogal wat valkuilen bij kijken en dit boek laat je zien hoe je veranderingen aan kunt gaan en hoe je angst met moed kunt overwinnen.

Hooggevoeligheid & Mindfulness van Caroline Bont
Een Nederlandse schrijfster die mindfulness gebruikt om hooggevoelige mensen handvatten te geven voor meer innerlijke balans. Veel praktische oefeningen, de oefeningen lijken vaak simpel maar ook hier weer is het toepassen het meest lastig. Het vergt oefening, herhaling, steeds weer opnieuw beginnen en langzaam de laagjes afpellen. In dit boek worden de inzichten uit de mindfulness en het werken met energie met elkaar gecombineerd.

Er zijn heel veel boeken over mindfulness geschreven. De theorie van mindfulness is niet zo ingewikkeld, eigenlijk heb je daar niet eens een heel boek voor nodig. Het toepassen daarentegen is een stuk ingewikkelder. verschillende boeken, schrijvers, meesters kunnen daarbij hele helpend zijn om steeds weer nieuwe inzichten te krijgen in je eigen proces.
Het mediteren of het beoefenen van mindfulness in een groep kan hierbij heel veel voordelen bieden. Door te delen leer je inzichten onder woorden brengen en krijg je steeds meer inzicht in je proces. Door het doen, door het tegen de frustratie aan lopen, door gevoelens van falen en lukken, door het bewustzijn van je ervaring leer je en blijf je leren. Jij van de ander en de ander ook van jou.

Hooggevoeligheid

Hoogsensitieve personen van Elaine Aron
Elaine Aron is de grondlegster van het begrip hooggevoeligheid. Vanuit haar werk als psycholoog heeft zij veel onderzoek gedaan en verschillende boeken geschreven. Nuchter en feitelijk zou ik haar stijl willen omschrijven.

Voluit leven met hooggevoeligheid van Susan Marletta Hart
Een boek met uitleg en allerlei oefeningen, prettig geschreven niet te wollig maar ook niet alleen maar feitelijk. Mooie mix van theorie en praktijk.

Jong en hooggevoelig- Hoezo anders? van Ellen van den Ende
iedereen die ontdekt dat hij of zij hooggevoelig is, herkent het thema” je anders voelen”. Vooral voor jongeren en lastige zoektocht soms naar wat dat anders dan is en hoe je daar mee om kunt gaan.

Ook over hooggevoeligheid is heel veel geschreven. Veel mensen die schrijven vanuit een eigen ervaring, maar ook steeds meer “wetenschappelijke” boeken.
Ik zou altijd aanraden om even te kijken of de stijl je aanspreekt, als het niet lekker leest of niet aansluit bij jouw beleving dan leest het gewoon niet fijn.